Station Zoetermeer kan fluiten naar eretitel ‘Centraal’

Deze naam blijft waarschijnlijk nog lang op perrons bij de Mandelabrug te lezen: Station Zoetermeer. © Jenner Ron

De naam Station Zoetermeer Centraal zit er niet in voor het station bij de Mandelabrug. Ook al is het station straks weer helemaal bij de tijd, voor zo’n eretitel is meer nodig.

Rémon van Zuijlen 24-03-21

 Vrijdag werden de plannen bekend om station Zoetermeer flink uit te bouwen tot een echt ov-knooppunt. Het stadsbestuur wil busstation Centrum-West naar een brugdek boven de A12 verplaatsen en de Mandelabrug opknappen naar de originele staat zodat het de centrale stationshal kan zijn. Aan de Boerhaavelaan komt nog een stationsgebouw met grote fietsenstalling. Ook de randstadrailhaltes worden verplaatst zodat de reiziger er moeiteloos kan overstappen op trein, bus of tram. ‘Eindelijk een ‘Zoetermeer Centraal’ kopte AD Zoetermeer met een flinke knipoog.

Maar zou die naam nou écht kunnen voor dat straks eindelijk complete station? Een heus Station Zoetermeer Centraal?

Afvinken
De toevoeging Centraal blijkt slechts aan een paar grote stations gegeven: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Arnhem, Amersfoort en Eindhoven.  Het woord ‘Centraal’ op de stationsnaambord is een eretitel die enkel naar de grootste en drukste stations gaat. Er zijn voorwaarden voordat een station zich Centraal mag noemen, zegt een woordvoerder van de NS. Zo moet de stad waar het station is gevestigd meer dan 100.000 inwoners hebben. Dat kan Zoetermeer met gemak afvinken.

De heropening van Station Zoetermeer (nu Zoetermeer Oost) in 1965.

Ook moet de gemeente al twee andere stations hebben. Check: Zoetermeer, Zoetermeer Oost en Lansingerland-Zoetermeer. Of nee, dat laatst genoemde station ligt officieel niet in Zoetermeer, maar nèt over de grens in Lansingerland. Dat is dus al lastig.


Helemaal kansloos is de stad als het gaat om de eis dat er minimaal 40.000 in- en uitstappers per dag komen. Met gemiddeld 4868 per dag (gemeten voordat corona toesloeg) is er dus nog een lange weg te gaan richting stations-adel. Zeker omdat er geen intercity meer stopt in Zoetermeer en er een zeer goede randstadrailverbinding is met Den Haag. 


Portemonnee


,,Uiteindelijk beslist een commissie over de naamgeving. Eindhoven heeft als laatste de toevoeging Centraal gekregen, in 2019. De commissie is toen soepel omgegaan met de regels. Maar als Zoetermeer deze toevoeging krijgt, zou me dat verbazen”, zegt de NS-woordvoerder.


Er zijn dus nogal wat eisen en dan moet ook nog de portemonnee worden getrokken, waarschuwt de NS-woordvoerder. ,,De stationsnaam moet onder meer in al onze systemen worden aangepast en de borden moeten worden vernieuwd. Dat kost zo twee ton en die rekening gaat naar de gemeente die om de naamswijziging vraagt.” Levert het nog iets op behalve de eer? ,,Nee”, zegt de NS-man, ,,er gaan niet meer treinen van en naar je station rijden door die naam.”


Niet de oudste


Wethouder Marc Rosier (verkeer) verwacht dan ook niet dat het vernieuwde station Zoetermeer die toevoeging Centraal zal krijgen. ,,Daar heeft de NS allemaal regels voor, zoals het aantal stations en het aantal inwoners in je gemeente. Als we nog een derde station binnen onze gemeentegrenzen kunnen regelen dan wordt het een optie. Eerst maar eens zorgen dat mensen dit station gaan gebruiken.”


Station Zoetermeer is overigens niet het oudste station in de stad, dat is Zoetermeer-Oost aan de Eerste Stationsstraat. Daar stopte in 1870 de eerste trein op station Soetermeer-Zegwaard, dat in 1935 al weer sloot. In 1965 werd het opnieuw in gebruik genomen als Station Zoetermeer. Dat werd Zoetermeer Oost in 1975 toen het huidige station Zoetermeer opende. 












 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn