Direkte Democratie Nederland
Samen naar Democratie

Dagje naar Hoekse strand met metro dankzij provincie stap dichterbij

Gepubliceerd op 24 september 2020


Een metro pakken om van een dagje strand te genieten in Hoek van Holland is dankzij de provincie Zuid-Holland nóg een stap dichterbij gekomen. Voor het doortrekken van metrolijn B naar Hoek van Holland is woensdag het contract getekend. De provincie levert verspreid over 3 jaar een bijdrage van €15 miljoen aan de gemeente Rotterdam. Zonder deze subsidie was de kans groot dat de verlenging er nooit zou komen.

Een maand geleden werd het project gegund. Vervoerder RET, de gemeente Rotterdam, het gemeentelijke samenwerkingsverband Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en aannemers Boskalis en Swietelsky hebben nu hun handtekening gezet. “Als provincie steunen we dit van harte omdat dit bijdraagt aan de vrijheid voor Zuid-Hollanders hoe ze kunnen reizen. Daar komt bij dat dit de mogelijkheid voor inwoners uit Rotterdam en de andere steden aan de metrolijn om lekker uit te waaien aan het strand vergroot, en dat is goed voor de hele provincie,” stelt gedeputeerde Floor Vermeulen.

Metro vóór de zomer 2022

De werkzaamheden kunnen nu beginnen om de ‘Hoekse Lijn’ te verlengen vanaf station Hoek van Holland naar Hoek van Holland Strand, inclusief de stations. De planning is dat de metro vóór de zomer van 2022 wordt doorgetrokken naar het strand.

In het najaar van 2019 reden de eerste metro’s voor reizigers op de verlengde metrolijn naar Hoek van Holland Haven. Tijdens de ombouw naar een metrolijn werden de stations van de voormalige NS-lijn opgeknapt. Het nieuwe station Steendijkpolder werd toegevoegd. Ook werden de sporen en apparatuur aangepast om er metro’s te laten rijden die aansluiten op het netwerk van de RET.

Hoewel de oplevering langer duurde dan gepland, werden binnen 3 maanden al de reizigersaantallen behaald die de RET pas had verwacht na enkele jaren.

Direkte Democratie Nederland:

Wat is toch prachtig dat de stad Rotterdam een bijdrage heeft betaald van € 15.000.000,- om deze lijn te bouwen, wat nou zo jammer is dat de overige gemeentes niet genoemd wordt, dit is een onderdeel van de MRDH traject, of wel Metropoolregio Rotterdam Den Haag, vorig jaar is tijdens de aanbouw van de lijn problemen ontstaan waar de gemeente Zoetermeer een bijdrage van €1.500.000,-  moest overmaken om de schade te herstellen, dit nog buiten de reguliere bijdrage voor de aanleg metro naar Hoek van Holland. Redactie van Provincie Zuid-Holland schaam je voor gebrekkige nieuws.



Hoofdmenu



 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn